Manőverek
A szezon közeledtével itt az idő hogy átismételjük az alapvető hajózási manővereket. Az első és talán leggyakoribb manőver a fordulás.
Forduláskor az a cél hogy a hajó túljutva a széltengelyen minél kisebb sebességvesztéssel kerüljön az új csapásra, legtöbbet cirkáláskor fordulunk, de megesik majd az is, hogy félszélből félszélbe kell jutni. Egy túra vitorlás fordulása sokkal lassabb, mint például egy kis jolle esetében, több munkát is jelent a legénységnek, mivel a vitorlák nagyobbak, lehet, hogy többen is vannak a fedélzeten, ami ugyan megkönnyíti a dolgot, de tevékenységük hatékony összehangolásához szükség van a kormányos irányítására, hiszen a legénység minden tagjának pontosan tudnia kell, hogy a kormányos miként akarja végrehajtani a fordulót. A kormányos tájékoztassa röviden a csapatot a félreértések elkerülése érdekében.
Ha egy hajó a formája miatt nehezen fordul, pl. hosszú kieles típus, akkor esetleg azt kívánja, hogy a fokkal beggelve segítsük a túljutást a széltengelyen. Miután a hajó már túljutott a széltengelyen a kormányos a fordulás lelassításával segítheti a legénységet abban hogy könnyebben behúzhassa a génuát mielőtt azt a szél kidagasztá. Ha a kormányos nem figyel erre vagy gyakorlatlan, a hajó túlfordulhat, ami nagyon megnehezítheti a vitorla behúzását. A kötélfogós csörlő használata egyetlen embernek is könnyen megoldhatóvá teszi az orrvitorla behúzását, a shotot egyszerűen be kell vezetni a csörlő tetején lévő kötélfogóba és ezután már csak a csörlőkart kell tekerni. Hagyományos csörlő esetén valaki húzza a shotot, míg a másik tekeri akart. Amennyiben hagyományos csörlővel egyedül kell elvégezni a műveletet akkor egyszerre kell csörlőzni és húzni a kötelet ami sokkal nehezebb és lassabbá teszi a munkát.
A halzolás. Egy túra vitorlással halzoláskor egyenletes és biztonságos íven vezetve kell a hajó tükrét a szél tengelyen túlfordítani. Fontos a baum durva átcsapódásának megakadályozása, sose hagyjuk szabadon átcsapódni legfeljebb gyenge szélben. Ha az orrvitorla ki van támasztva, halzolás előtt vegyük ki a rudat. A leekocsit középállásba rögzítsük. Kisebb hajókon vagy nagyobbakon gyenge szél esetén, a baum grószshottal való átsegítése történhet a kötélköteg kézzel áthúzásával, nagyobb hajókon vagy erős szélben figyeljünk arra, hogy a grószt halzolás előtt beljebb kell húzni és a shotot meg kell fogatni.
Ezeket az alapmanővereket balatoni sétavitorlázás során örömmel mutatjuk meg és remek alkalom kínálkozik az esetleges gyakorlásra is.
{{ 'Comments (%count%)' | trans {count:count} }}
{{ 'Comments are closed.' | trans }}